I Norge har man lyckats bättre med att locka manliga förskollärare. Foto: Linn Cathrin Olsen/TT

Fler manliga förskollärare ger bättre skolresultat

Uppdaterad
Publicerad

En norsk forskningsstudie visar att personalgruppens sammansättning i förskolan påverkar barns inlärning och skolresultat. Om en förskola har högre andel manliga förskollärare får barnen bättre resultat på nationella prov i språk och matematik på grundskolan.

Under tolv år har den norska motsvarigheten till Statistiska centralbyrån följt utvecklingen hos drygt 2 000 barn i Oslo. Forskningen presenterades i december 2017 och visade att barn som gått i en förskola med högre andel anställda män fick bättre resultat i framförallt språk. Men de presterade även bättre på nationella prov i matematik.

Skapar bättre stämning

Denna studie är en av anledningarna till att Urban Eriksson, förskollärare och medlem i Män i förskolan i Luleå, anser att det behövs fler manliga förskollärare.

– Inom traditionellt manliga yrken har man rekryterat fler kvinnor eftersom det ökar produktiviteten och skapar bättre stämning på arbetsplatserna. Varför skulle det inte vara så inom traditionellt kvinnliga yrken?

Det fann inte heller någon skillnad mellan pojkar och flickor. Däremot hittade man inget tydligt samband mellan förskolepersonalens erfarenhet, utbildningsnivå, etnicitet, sjukfrånvaro och barnens senare skolresultat.

Större chans att nå medelresultat

De barn som hade gått i en förskola med relativt många manliga förskollärare har 7,5 procent större sannolikhet att nå medelresultat i språk i grundskolans nationella prov, motsvarande siffra för matematik är 2,7 procent.

Skillnaden är störst bland låg- och medelpresterande elever. Det finns inget enkelt svar på varför det ser ut på det här sättet, enligt forskningsrapporten, men en förklaring kan vara att manliga lärare interagerar med barnen på ett annat sätt än kvinnliga.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.