Morten Bastian Nordberg arbetar som förskollärare på Bertha Thorsen Kanvas i Oslo. Han är en av de drygt tio procent män som jobbar i den norska förskolan. Det kan jämföras med Sverige där cirka tre procent av personalen är män.
-Jag tänker att det är en helt naturligt för en man att jobba som förskollärare, lika naturligt som att jobba som polis eller brandman. Jag hade reagerat om någon hade sagt till mig att det här är ett kvinnoyrke för mig och min generation så är det inte så längre, säger Morten Bastian Nordberg.
Norge har satsat femton miljoner
Norge har under en tioårsperiod gjort en stor utbyggnad av sin barnomsorg samtidigt har det funnits en politisk vilja att få in fler män i förskolan och till förskollärarutbildningen. Mellan 2006 och 2010 satsade den norska staten femton miljoner norska kronor på mediekampanjer och belönade de förskolor som ökade andelen män.
Målet är fortfarande att tjugo procent av personalen i alla norska förskolan ska vara män. Men rekryteringen har bara kommit en bit på vägen. Genomsnittet idag är tio procent. I Tretton procent av Norges förskolor är en femtedel män.
-I Norska förskolan har tanken om jämställdhet handlat mycket om att få in fler män i verksamheten. Om barn möter både män och kvinnor i förskolan är det en byggsten i ett mer jämställt samhälle, säger Ole Bredesen Nordfjell, senior rådgivare i mansfrågor.
Kvotering tillåten
På Mortens Bastian Nordbergs förskola arbetar omkring fyrtio procent män. Här rekryterar chefen utifrån den lag som tillåter positivt särbehandling, en form av kvotering, som uppmuntrar förskolechefer att anställa män.
-Jag är chef alltså har jag makt som gör att jag kan välja en man före en kvinna, även om en kvinna har bättre erfarenhet. Det gör jag för jag anser att en man kan tillföra något annat än en kvinna kan, säger Oivind Hornslien, förskolechef Bertha Thorsen Kanvas.
”Finns det en man så kommer nästa”
Reidar Eliassen är förskollärare sen tio år tillbaka. Han tror att det krävs att det skapas en kultur där män ser andra män som arbetar i förskolan.
-Om det finns en man som jobbar på förskolan så är det lättare att nummer två kommer och sen kommer nummer tre och fyra, säger han.
Sverige vill lära av Norge
Norge är bäst i Europa på att rekrytera män till förskolan. Nu tittar Sverige på hur man gjort.
-Bara för att man har manlig personal betyder inte det att förskolan är jämställd. Det krävs också ett jämställdhetsarbete där man jobbar med könsrollsproblematik. I Norge upplever jag att vi har satsat på jämställdhetsarbetet genom att rekrytera män till förskolan först. Medan Sverige har gjort tvärtom där har ni först arbetat med jämställdhetspedagogik och nu diskuterar ni hur det ska bli fler män i förskolan, säger Oivind Hornslien, förskolechef Bertha Thorsen Kanvas.