Som SVT Nyheter Norrbotten tidigare rapporterat om så har Luleå Tekniska Universitet, LTU, beviljats finansiering av energimyndigheten till en förstudie. Målet är att inom bara ett par år producera och testa flygjetbränsle baserat på svenska skogrester.
Restprodukter från massabruket
Om förstudien går som planerat kan LTU:s befintliga pilotanläggning vid massabruket i Piteå, med viss tillbyggnation, komma att producera flygjetbränsle gjort på restprodukter från det närliggande massabruket om två år.
– Om man kollar vad Luleå Airport förbrukar för civila flygtrafiken så är det ungefär 15.000 kubikmeter jetbränsle per år. Den här anläggningen skulle kunna producera 3-500 kubikmeter per år. Det skulle alltså betyda att vi med den här lilla anläggningen i ett demonstrationsprojekt skulle kunna försörja 3-4 procent av Luleå Airports förbrukning, säger Fredrik Granberg, projektledare vid LTU Green Fuels.
Dyrare än fossilt bränsle
Enligt Fredrik Granberg finns tekniken redan. Problemet är att få det lönsamt.
– Vår förstudie kommer visa att det är två till tre gånger så dyrt som det fossila alternativet, säger han.
– Jag vet inte om jag tycker att gröna drivmedel ska vara helt subventionerat, men vill vi ha en omställning från fossila bränslen så kanske vi får acceptera att det är lite dyrare.