• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

”Flytande skog” kan vara framtidens flygbränsle

Uppdaterad
Publicerad

Svartlut är en restprodukt från pappersmassaframställning. Om tre år kan det vara flygjetbränsle.

– Det är flytande skog, säger Fredrik Granberg, projektledare vid LTU.

Som SVT Nyheter Norrbotten tidigare rapporterat om så har Luleå Tekniska Universitet, LTU, beviljats finansiering av energimyndigheten till en förstudie. Målet är att inom bara ett par år producera och testa flygjetbränsle baserat på svenska skogrester.

Restprodukter från massabruket

Om förstudien går som planerat kan LTU:s befintliga pilotanläggning vid massabruket i Piteå, med viss tillbyggnation, komma att producera flygjetbränsle gjort på restprodukter från det närliggande massabruket om två år.

– Om man kollar vad Luleå Airport förbrukar för civila flygtrafiken så är det ungefär 15.000 kubikmeter jetbränsle per år. Den här anläggningen skulle kunna producera 3-500 kubikmeter per år. Det skulle alltså betyda att vi med den här lilla anläggningen i ett demonstrationsprojekt skulle kunna försörja 3-4 procent av Luleå Airports förbrukning, säger Fredrik Granberg, projektledare vid LTU Green Fuels.

Dyrare än fossilt bränsle

Enligt Fredrik Granberg finns tekniken redan. Problemet är att få det lönsamt.

– Vår förstudie kommer visa att det är två till tre gånger så dyrt som det fossila alternativet, säger han.

– Jag vet inte om jag tycker att gröna drivmedel ska vara helt subventionerat, men vill vi ha en omställning från fossila bränslen så kanske vi får acceptera att det är lite dyrare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.