Dokument SVT Nyheter Norrbotten kommit över visar att regionernas nya jetplan är betydligt känsligare än tidigare modeller. Förbundsdirektören menar däremot att planen ska klara det svenska klimatet.
”Ingen begränsningsfaktor”
– Vi uppfattar att de gånger det varit bekymmer att landa har varit väldigt få, säger Anders Sylvan.
I manualen får Pilatus PC-24 står det att planet inte får operera till flygplatser som rapporterar underkylt regn eller duggregn. Den formuleringen och att jetplanet kräver mer bromsverkan än tidigare modeller beskrivs av piloter som SVT pratat med som en stark begränsning.
– Jag uppfattar inte det som en begränsningsfaktor som gör att vi har sämre förutsättningar att landa än vad man tidigare har kunnat göra, säger Anders Sylvan.
”Framtiden får utvisa”
De privata bolag som tidigare stått för flygambulans i Sverige har haft både jetplan och propellerplan för att säkra möjligheterna att landa och lyfta. När Sveriges regioner tog över driften själva förra året valde man däremot att satsa på ett enda sorts flyg.
– Svensk flygambulans gjorde ett annorlunda val när man gjorde upphandlingen för fem år sen. Att redan efter en vintersäsong säga att det ena är bättre än det andra kan inte jag uttala mig om – det får framtiden utvisa.
Vet du mer om ambulansflyget i Sverige? Tipsa oss gärna!
Tipsa oss:
Vill du tipsa oss om ambulansflyget i Sverige så mejla till filip.hannu@svt.se.