Forskare vid LTU deltar i en förstudie för att hitta de mest lovande teknikerna för hållbar produktion av förnybara flygbränslen från skogsråvara. Detta skulle kunna minska flygets koldioxidutsläpp med upp till 80 procent.
–Syftet med projektet är att erbjuda en lösning där dagens bränsle för inrikesflyget kan bytas ut mot bioflygbränsle. Vi kommer att kartlägga möjliga tekniker för att producera bioflygbränslen från skogsråvara. Dessutom kommer vi studera affärsmodeller för att hantera den högre produktionskostnaden som bioflygbränslen har jämfört med fossila flygbränslen, säger Fredrik Granberg, projektledare vid energiteknik, Luleå tekniska universitet.
Fler vinster än miljön
Förutom själva tekniken för produktion studeras också områden som råvaruförsörjning, logistik och lokalisering. Fredrik Granberg menar också att det finns fler vinster än själva miljövinsterna. Han menar att det kan skapa nya affärsmöjligheter och arbetstillfällen och stimulera en hållbar tillväxt inom skogsindustrin.
Kollegan Elisabeth Wetterlund, biträdande professor vid Luleå tekniska universitet, kommer också att arbeta med förstudien. Fredrik Granberg hoppas de sedan kan fortsätta arbetet i ett efterföljande projekt.
Läs mer om forskningen på LTU:s hemsida