Tidigt i morgon bitti tas avspärrningarna bort och trafiken på den nybyggda vägen släpps på. Dragningen förbi Kiruna är på den östra sidan av stan med två broar över matojärvi skidområde och en vy mot Luossavaara backen och Kirunasfjällvärld.
Passager över vägen
I första etappen finns det sex passager under vägen och två passager över vägen för friluftsliv, gång- och cykel samt skidåkning.
– Det kommer inte att vara någon officiell invigning utan Kirunaborna och alla andra har fått prov gå och cykla vägsträckan under helgen och nu öppnar vi vägen för trafik mellan Kurravaara cirkulationsplats och Karhunniemi, säger projektledaren på Trafikverket, Stefan Lövgren,
Så mycket kostar vägen
Tills vidare kommer dragningen av den nuvarande E10 an att fungera som officiell europaväg tills etapp två är färdig hösten 2020, som då stängs av pågrund av sprickbildning förorsakad av LKAB:s gruvbrytning.
Etapp två sträcker sig från Kurravaaravägen förbi nya centrum och ansluter till befintlig E10 vid Tuolluvaara. Totalt kostar vägen drygt 500 miljoner kronor och ingår i samhällsomvandlingen på grund av LKAB:s gruvbrytning.
Det finn även en plan B
– I fall etapp två inte hinner bli klar innan den gamla blir ofarbar till följd av sprickbildning finns en handlingsplan som innebär att trafiken delvis får ledas om tillfälligt via Silfwerbrandsgatan, Hjalmar Lundbohmsvägen och Stationsvägen, säger Simon Lövgren projektledare Trafikverket.