• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Isbrytaren Polar Circle provkörs i Bottenviken.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se när den nya isbrytaren provkörs i Bottenviken. Foto: Sjöfartsverket

Första gudinnan tar plats bland isbrytarna i Luleå hamn

Uppdaterad
Publicerad

Det står redan fem isbrytare i Luleå hamn med namn från den nordiska mytologin. Ale, Atle, Frej, Ymer och Oden. Nu är det klart att det norska nyförvärvet Polar Circle döps om efter fruktbarhetens gudinna – Idun.

För att behålla släktskapet med sina föregångare blir det nya namnet Idun, ”den föryngrande”.

– Det är ett passande namn. I jämförelse med de andra är hon verkligen en ungdom, säger Joel Smith, tillförordnad generaldirektör på Sjöfartsverket.

”Självklarhet med ett kvinnonamn”

Kriterier för namnet har exempelvis varit att det ska vara lätt att säga på flera språk – och det ska tydligt höras över VHF-radio, en vanlig kommunikationskanal till sjöss.

– Namnet följer den fornnordiska traditionen men nu var det en självklarhet med ett kvinnonamn, säger Joel Smith.

Idun var ungdomens och fruktbarhetens gudinna och bar på äpplen som gudarna åt för att hålla sig evigt unga.

I klippet ser du när Idun provkörs i Bottenviken.

Sjöfartsverkets isbrytare

  • Ale byggdes 1973 och är specialbyggd för Vänern.
  • Atle byggdes 1974 och är först av isbrytarna i den så kallade Atle-klassen.
  • Frej byggdes 1975 och är den andra isbrytaren i Atle-klasssen.
  • Ymer byggdes 1977 och är den sista i Atle-klassen.
  • Oden byggdes 1989 och är Sjöfartsverkets störta isbrytare som fungerar även som forskningsfartyg för polarexpeditioner.
  • Idun byggdes 2006 och är storleksmässigt mittemellan Ale och Atle-klassen.

Källa: Sjöfartsverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.