• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Fortfarande förorenat efter Herculeskraschen

Uppdaterad
Publicerad

Det har gått två år sedan flygplansolyckan i Kebnekaise. Än i dag är miljön förorenad av flygbränsle, enligt forskarna vid Tarfalas forskningsstation.

Forskarna har övervakat och forskat i området sedan kraschen den 12 mars 2012. Då kraschade ett norskt Herculesplan in i Robotglaciären i Kebnekaise.

Tunga kolväten kvar

I och med olyckan rann runt 10.000 liter flygbränsle och andra giftiga ämnen ut i en annars ren fjällnatur. I dag kan forskarna visa att 75 procent av all flygbränsle har avdunstat, men att det fortfarande finns föroreningar kvar.

Herculeskraschen i Kebnekaise

– Tyvärr är det de tyngre kolvätena som fanns i oljorna som är kvar. De har det inte hänt någonting med dem i den här annars väldigt rena miljön, säger glaciärforskaren och projektledaren Gunhild Rosqvist.

Vattnet går att dricka

Dricksvattnet som finns i området är ofarligt att dricka för både människor och djur enligt forskarna.

– Eftersom att bränsle och oljor späds ut med smält vatten så blir halterna i vattnet väldigt låga och under den nivån som är skadlig för människa och djur. Förhoppningsvis är nivåerna inte heller skadliga för de växter och djur som lever i vattendragen. Men det är en fråga som vi övervakar framöver, säger Gunhild Rosqvist.

Unik olycka

Nu söker Gunhild Rosqvist och hennes kollegor pengar för att få fortsätta sin forskning, vilket de anser är viktigt då den här olyckan är unik.

– Det finns inga andra studier i Arktis som man kan hänvisa till, så därför hoppas jag att våra resultat ska visa hur man hanterar sådana här föroreningar i framtiden, säger Gunhild Rosqvist, glaciärforskare.

Gunhild Rosqvist anser att det kommer att ta lång tid innan miljön är återställd i området.

– De tyngre kolvätena bryts inte ner i den här kalla miljön, säger hon.

Stark doft av flygbränsle

Vid olyckan omkom alla de fem som var ombord på planet. Haverikommissionen har slagit fast att utredningen av olyckan är den största och dyraste utredning de någonsin har gjort.

Forskarnas arbete har den här gången skett under speciella förhållanden:

– Dels så är det en väldigt dramatisk miljö med höga berg och glaciärer med mycket sprickor. Och sen när man går där vet man att här har det omkommit fem människor. Vi har vadat i fragment från flygplanet och det har varit en stark doft av flygbränslet. Så det har varit otroligt känslosamt att gå där, säger Torbjörn Karlin, intendent.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Herculeskraschen i Kebnekaise

Mer i ämnet