• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Hör hur näringslivet i norra Sverige kan påverkas om isbrytarna havererar. Foto: SVT/Ulrika Wänkkö

Gamla isbrytare behöver ersättas – haveri får stora konsekvenser

Uppdaterad
Publicerad

Tre av de totalt fem statliga isbrytarna är nu så gamla att det är svårt att få tag på reservdelar. Ett större haveri på en av båtarna skulle kunna få stora konsekvenser för sjöfarten och näringslivet i norra Sverige.

Tre av Sjöfartsverkets fem isbrytare byggdes på 70-talet och har mer än 40 år på nacken. Det betyder att det inte längre finns någon tillverkning av reservdelar till de här båtarna. 

– När vi får ett haveri kommer kan vi inte bara laga, utan då får vi leta delar, tillverka och bygga om. Ett större gör därför att båten blir liggande i ett par veckor och i värsta fall ännu längre, säger Anders Dahl, chef för isbrytning.

”Känsliga i dagsläget”

Vid Luleå hamn omsätts varje år mer än åtta miljoner ton gods. Hamnen är bland annat utskeppningshamn för LKAB:s produkter. 

– Vi är känsliga i dagsläget. Vid en hård vinter behövs alla isbrytarresurser. Både de svenska och de finska, säger Henrik Vuorinen, vd för Luleå hamn.

Flera krav på nya båtarna

Designen av de nya isbrytarna upphandlas till hösten. Det handlar om båtar som ska vara både miljövänligare och samtidigt kunna bryta betydligt bredare fåror i isen än de gamla båtarna. Det sistnämnda eftersom lastfartygen blir allt större, bland annat av miljöskäl.

Det som sedan behövs är ett finansieringsbeslut av regeringen för att kunna beställa båtarna. Förhoppningen är att det beslutet kommer så snabbt som möjligt.

– Det går ett tåg nu i december 2020, men det har vi förstått att det inte är aktuellt på grund av coronakrisen och mycket annat. Så nu hoppas vi på december 2021. Sedan tar det ändå två till tre år innan vi kan ha båtarna på plats, säger Anders Dahl, chef för isbrytningen på Sjöfartsverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.