Foto: Daniel Holmgren/Sjöfartsverket

Den svenska isbrytarflottan måste förnyas

Uppdaterad
Publicerad

Senast år 2030 bör de fem statsisbrytarna vara ersatta och projekteringen borde påbörjas snart, enligt en förstudie från Sjöfartsverket.

Den svenska isbrytarflottan börjar bli ålderstigen. Ale, Atle, Ymer och Frej byggdes under 1970-talet och Oden, den yngsta av isbrytarna, sjösattes 1988.

Trots att de är väl underhållna och har blivit uppgraderade vid flera tillfällen behöver de nu ersättas, konstaterar Sjöfartsverket.

– För det fall ingenting görs åt den svenska isbrytarflottan kommer förmågan att assistera vintersjöfarten att minska successivt. Detta kommer att innebära stora negativa konsekvenser för landet, inte minst samhällsekonomiska, säger Dan Broström, projektledare för Sjöfartsverkets projekt Isbrytare 2020 i ett uttalande.

Minst 32 meter ränna

Förstudien föreslår att isbrytaren som ska byggas ska kunna bryta en ränna som är minst 32 meter bred. Oden, som är störst bland de svenska statsisbrytarna, klarar 31 meter.

– Av ekonomiska motiv bör beställningen av den första isbrytaren även innehålla en option på minst ytterligare en isbrytare. Efter leverans bör fartyget utvärderas innan man fattar beslut om hur de återstående isbrytarna ska ersättas, säger Dan Broström.

Mångmiljardinvestering

Priset för de nya isbrytarna bedömer man hamnar någonstans mellan 1,1-1,3 miljarder kronor styck.

– Förnyelsen av Sveriges isbrytarflotta är en stor infrastruktursatsning där olika finansieringsmöjligheter måste utredas noggrant, inklusive en eventuell delfinansiering från EU. Det är också viktigt att utreda möjligheten till alternativ användning, till exempel som forskningsfartyg, och därmed möjlig medfinansiering, säger Dan Broström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.