Berättarministeriet arbetar sedan 2011 för att stötta skolor i utsatta områden runt Sveriges storstäder. Nu vidgar man sitt fokus till att även inkludera andra skolor med högt socioekonomiskt index, men som ligger i glesbygd.
– Berättarministeriets existensberättigande är att vi är ett stöd för de mest utsatta skolorna i Sverige. Då utgår vi från det socioekonomiska index som skolverket tagit fram, säger grundaren Dilsa Demirbag-Sten.
Utsatta skolor över hela landet
Sett till socioekonomiskt index så finns landets mest utsatta skolor spridda över hela Sverige. Man hittar dem såväl i storstädernas utanförskapsområden, som i glesbygden och i mindre och mellanstora svenska städer.
– Vi ser att det är mycket svårare att få gehör för glesbygdsskolornas utmaningar än för situationen för skolor kring storstäderna – både när det gäller politikens riktning och finansiering till insatser.
I klippet: Konsekvenserna det bristande stödet till glesbygdsskolorna kan få enligt Dilsa Demirbag-Sten.
Det här är socioekonomiskt index för skola
Skolverkets definition av socioekonomiskt index bygger på att elevers förutsättningar ser olika ut. Socioekonomiska faktorer påverkar sannolikheten att en elev i grundskolan uppnår gymnasiebehörighet.
Ett högre index betyder sämre socioekonomiska förutsättningar och mindre sannolikhet att eleven uppnår gymnasiebehörighet.
Index för Sveriges skolor varierar mellan 24 och 354, med ett snitt på 100.
De faktorer som Skolverkets modell för socioekonomiskt index väger in är följande:
- Vårdnadshavarens utbildningsnivå.
- Vårdnadshavarens inkomst.
- Elevens kön.
- Ekonomiskt bistånd till vårdnadshavare.
- Om eleven är folkbokförd på samma adress som båda vårdnadshavare.
- Antal syskon som är folkbokförda i hemmet.
- Socioekonomisk status på bostadsområdet där eleven är folkbokförd.
- Året när eleven invandrade till Sverige.
Källa: Skolverket
Berättarministeriet
Berättarministeriet verkar för att minska segregationens negativa konsekvenser på barns skolgång genom att stötta lärare och elever i skolor med högt socioekonomiskt index i den dagliga undervisningen.
Visionen är ett Sverige där alla barn och unga är trygga i det skrivna ordet och har förutsättningar att aktivt delta i samhällslivet.
Man erbjuder därför kostnadsfria skolprogram som ska locka eleverna, oavsett kunskapsnivå, att erövra det skrivna ordet.
Källa: Berättarministeriet