En anledning till att stålbolaget går vidare beror på LKAB:s fördröjningar.
– Det är kopplat till att vi behöver ett avtal nu, dels som en check i boxen för vår finansiering men också för framdriften i projektet. Där kan inte vi vänta när det tar längre tid än vad vi hoppats på kring avtal om svensk malm, säger Karin Hallstan, presschef på H2 Green Steel.
Hon tillägger att planen fortfarande är att använda sig av svensk malm.
– Vi hoppas fortfarande att svensk malm är med i mixen när vi drar igång, gärna från LKAB.
Oense om Malmbanan
Karin Hallstan säger att H2 Green Steel just nu har en dialog om malmförsörjningen där fokuset ligger på Malmbanans kapacitet.
H2 Green Steel anser, baserat på uppgifter från Trafikverket, att det finns plats medan LKAB har uttryckt en annan syn.
– Det finns en oro kring kapaciteten. Vi håller på att utreda det tillsammans och kan förhoppningsvis komma fram till en lösning inom en snar framtid.
I klippet hör du hur den blivande ståljätten ser på miljöaspekten.