Trafikverkets ombyggnader och förstärkningar av vägarna där malmtransporterna körs stannade av efter det förra gruvbolaget Northlands konkurs. Nu vill Kaunis Iron att ombyggnationerna fortsätter snarast.
– Vill vill att Trafikverket återupptar arbetet med ombyggnaderna, bland annat gäller det en förbifart i Masugsbyn. Det är inte enbart av ekonomiska skäl utan också av trafiksäkerhetsskäl det måste ske, säger Kaunis Irons vd Per-Erik Lindvall.
500 000 kronor i månaden
Förra året skrev Kaunis Iron och Trafikverket på en avsiktsförklaring för ett genomförande av åtgärderpå vägarna i området. Idag betalar gruvbolaget 500.000 kronor i månaden eller sex miljoner kronor per år till Trafikverket för ökat underhåll av vägarna där företagets transporter körs.
I avsiktsförklaringen skrev parterna också in att man skulle komma överens om ett medfinansieringsavtal.
– Vi anser att staten ska ta den största delen av kostnaderna. Malmtransporterna är en angelägenhet för hela landet, även om det inte är det enda skälet, menar Per-Erik Lindvall.
– Det viktigaste för oss är att man återupptar det arbete med ombyggnader och förstärkningar av vägarna man la ned tidigare.