Trafikverket valde att inte bygga färdigt förbifart Masugnsbyn när gruvföretaget Northland Resources gick i konkurs 2014. Men nu, efter sju år, ska den färdigställas.
– Det är resurserna naturligtvis. När det inte kom malmtransporter byggde man inte färdigt, säger Gun-Marie Mårtensson, projektledare på Trafikverket.
Budgeterad vägnota: 2,3 miljarder
Den olycksdrabbade kurvan och den farligt smala vägen genom Masugnsbyn ska byggas bort med en förbifart. Den nya sträckan kommer att kosta runt 100 miljoner kronor.
Totalt kommer hela vägarbetet, från gruvan i Kaunisvaara till omlastningsstationen i Svappavaara, kosta 2,3 miljarder kronor och ska vara färdig senast 2025.
Byggs för fullt – vill att trafikanter håller nere hastigheten
I år ska det även byggas en ny bro över Tärendöälven och sträckorna Masugnsbyn-Junosuando samt Anttis-Lovikka ska förstärkas och breddas. Det innebär trafikstörningar i sommar och Trafikverket vädjar om förståelse från trafikanterna.
– Sänk hastigheten och ta extra tid på er. Tänk på att det är folk som jobbar efter vägen, säger Gun-Marie Mårtensson.
Se vägen genom Masugnsbyn i klippet ovan.