Medfinansieringsavtalet omfattar totalt 1 173 miljoner kronor.
– Det gör att vi kan bygga en väg med hög bärighet och som innebär höjd trafiksäkerhet för trafikanter och närboende. Färre antal fordonspassager gör att risken för olyckor minskar, säger Helena Eriksson, regional direktör på Trafikverket i ett pressmeddelande.
Bättre säkerhet
Kaunis Iron kör malmtransporter från gruvan i Kaunisvaara till omlastningsterminalen i Svappavaara. De befintliga vägarna har idag inte tillräcklig bärighet och standard för att klara av de tunga transporterna under en längre tid.
Vägsträckan har kritiserats hårt efter flera svåra trafikolyckor. I en olycka i februari 2019 omkom sex personer utanför Masugnsbyn.
Avtalet i korthet
I korthet så innebär avtalet att Trafikverket står för kostnaden för att ”uppgradera” vägen för transporter upp till 74 ton (BK4). Kaunis Iron står för kostnaden för de anpassningar som krävs för att klara trafik med fordon med en bruttovikt om 90 ton.
Dessutom kommer gruvbolaget att bekosta ett förhöjt underhåll på sex miljoner kronor årligen på den aktuella sträckan, vilket bland annat innebär en högre standard för vinterväghållning.
Urval av byggnationen 2020-2023
•Förbifart Vittangi – beräknas klar 2020
• Förbifart Masugnsbyn – beräknas klar 2021
• Anttis-Lovikka – beräknas klar 2021
• Junosuando-Masugnsbyn – beräknas klar 2022
• Bro över Tärendö älv – beräknas klar 2023