Gunnar Selberg menar att det finns tekniska lösningar som kan reglera hastighetsbegränsningen beroende på väderlek, om det regnar eller snöar. Eller att helt enkelt ha olika hastighetsbegränsningar beroende på årstid, till exempel högre hastighet på sommaren och lägre på vintern.
– Jag tycker att det är konstigt att man inte har infört det för länge sedan, tekniken finns redan, säger Gunnar Selberg (C) kommunalråd i Kiruna.
Har testats i Finland
Det finns redan liknande projekt och teststräckor i Sverige och i flera andra länder, däribland Finland och Storbritannien. Man mäter trafiken genom sensorer på vägbanan och väderstationer och de digitala vägskyltarna fjärrstyrs och kan ändras efter trafikförhållanden.
– Långsiktigt tycker jag att Trafikverket jobbar rätt, man ska ha de här 2+1-vägarna med mitträcke. Men det ligger så långt bort i tiden och då tycker jag att flexibla hastigheter är en lösning under tiden, säger Gunnar Selberg.
I klippet ovan berättar kommunalrådet om sin lösning på hastighetsbegränsningen.