Kirunas kommunalråd Gunnar Selberg (C) vill se en annan lösning än sänkta hastigheter på E10 året om. Foto: Teuvo Palomäki/SVT

Förslaget: Flexibla hastigheter på E10 beroende på årstid

Uppdaterad
Publicerad

Kommunalrådet i Kiruna, Gunnar Selberg (C), har en egen lösning på hur man kan reglera hastigheten på E10 tills det finns mitträcke. Han vill att hastigheten på vägen ska vara flexibel.

– Vi har långa avstånd här uppe och hastighetsbegränsningarna gör att vi får ännu längre ifrån varandra, säger han.

Gunnar Selberg menar att det finns tekniska lösningar som kan reglera hastighetsbegränsningen beroende på väderlek, om det regnar eller snöar. Eller att helt enkelt ha olika hastighetsbegränsningar beroende på årstid, till exempel högre hastighet på sommaren och lägre på vintern.

– Jag tycker att det är konstigt att man inte har infört det för länge sedan, tekniken finns redan, säger Gunnar Selberg (C) kommunalråd i Kiruna.

Har testats i Finland

Det finns redan liknande projekt och teststräckor i Sverige och i flera andra länder, däribland Finland och Storbritannien. Man mäter trafiken genom sensorer på vägbanan och väderstationer och de digitala vägskyltarna fjärrstyrs och kan ändras efter trafikförhållanden.

– Långsiktigt tycker jag att Trafikverket jobbar rätt, man ska ha de här 2+1-vägarna med mitträcke. Men det ligger så långt bort i tiden och då tycker jag att flexibla hastigheter är en lösning under tiden, säger Gunnar Selberg.

I klippet ovan berättar kommunalrådet om sin lösning på hastighetsbegränsningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.