Rosanna Kulju sitter framför en julgran

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Influencern Rosanna Kulju från Haparanda berättar om sitt oväntade kändisskap i Finland. Foto: Elias Paulsson/SVT

Influencern Rosanna från Haparanda är doldis i Sverige men rikskändis i Finland

Publicerad

2015 slog svenska Rosanna Kulju igenom i Finland efter att ha vunnit ”Miss Helsinki”. I dag är hon en av Finlands största influencers, men alla hennes följare vet knappast om att hon är från Sverige.

Rosanna Kulju är född och uppväxt i Haparanda, men inför gymnasiet valde hon att flytta till Uleåborg för att satsa på pardans. Genombrottet i Finland kom när hon vann Miss Helsinki 2014. Det var efter det hon beslutade sig för att arbeta med sina sociala medier.

I dag har Rosanna över 100 000 följare på sina olika plattformar. Innehållet gör hon helt och hållet på finska, trots att hon själv ser svenska som sitt modersmål.

– Jag tänker på svenska och drömmer på svenska även om det är finska, finska, finska i min vardag, säger hon.

Behöver kunna sälja sig själv

Sedan några år tillbaka arbetar hon inte längre helt ensam utan har ett team med sig – till stor del för att hon tycker det är svårt att sätta sitt eget värde.

– Jag är inte bra på att sälja mig själv och det är ju en stor del av den här branschen att man ska veta sitt värde.

Se vad Rosanna Kulju tänker om kritiken som branschen får, samt skillnaden mellan att vara influencer i Sverige och Finland, i videon nedanför:

Rosanna Kulju håller i sin telefon där hon visar upp sitt arbete.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad skiljer influencers i Finland från de i Sverige? Rosanna Kulju berättar och funderar över den svenska kritiken mot branschen. Foto: Elias Paulsson/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.