Rosanna Kulju är född och uppväxt i Haparanda, men inför gymnasiet valde hon att flytta till Uleåborg för att satsa på pardans. Genombrottet i Finland kom när hon vann Miss Helsinki 2014. Det var efter det hon beslutade sig för att arbeta med sina sociala medier.
I dag har Rosanna över 100 000 följare på sina olika plattformar. Innehållet gör hon helt och hållet på finska, trots att hon själv ser svenska som sitt modersmål.
– Jag tänker på svenska och drömmer på svenska även om det är finska, finska, finska i min vardag, säger hon.
Behöver kunna sälja sig själv
Sedan några år tillbaka arbetar hon inte längre helt ensam utan har ett team med sig – till stor del för att hon tycker det är svårt att sätta sitt eget värde.
– Jag är inte bra på att sälja mig själv och det är ju en stor del av den här branschen att man ska veta sitt värde.
Se vad Rosanna Kulju tänker om kritiken som branschen får, samt skillnaden mellan att vara influencer i Sverige och Finland, i videon nedanför: