Det rör sig om sträckor på sammanlagt sju mil som inom en snar framtid kan få en hastighetssänkning till 80 kilometer i timmen. Syftet med hastighetssänkningen är att göra E10 trafiksäkrare i väntan på att körbanorna separeras med mitträcken.
– De vägsträckor som har mer trafik än 2 000 fordon per dygn som årsmedelvärde och som inte har mitträcke går vidare i våra analyser. Vi tittar på om det behövs hastighetssänkande åtgärder och gör en riskbedömning för att skydda trafikanterna på vägsträckan, berättar Helena Eriksson, regional direktör vid Trafikverket Nord.
Mitträcke den långsiktiga planen
Trafikverkets långsiktiga plan är att ha mitträcke längs hela E10 mellan Töre och Kiruna.
I klippet hör du Helen Eriksson berätta om varför bygget med mitträcke dröjer och hur Trafikverket försöker få ner olycksrisken i väntan på separerade vägbanor.
Vägsträckorna som planeras att hastighetssänkas
- Töre-Morjärv
- Morjärv-Svartbyn
- Svartbyn-Hällan
- Mertainen-Kauppinen