Att tågresandet norrut ökar gläder turistbasen Erika Mattsson, vd för turistorganisationen Swedish Lapland Visitors Board. Men för att det ska ta riktig fart måste kapaciteten ökas. Norrbottniabanan och dubbelspår på Malmbanan vore välkommet, menar hon.
De som ska ta sig från södra Finland upp till finska fjällen kan ta tåget – och få med sig bilen.
Sträckan trafikeras nämligen av ett biltåg. En av resenärerna nyligen var Victor Paul, student från Åbo, som var på skidresa för 26:e året i rad. De allra flesta gångerna har familjen åkt detta biltåg.
– Praktiskt att ha få ha med sig bilen och alla sakerna i den, men också viktigt ur miljösynpunkt. I allt där vi kan, bör vi skona miljön, säger han entusiastiskt.
”Viktigt ur social och ekonomisk aspekt”
Enligt Erika Mattsson är stärkandet av den del av året som i dag inte är huvudsäsong viktigt ur social och ekonomisk aspekt. Fler åretrunt-arbetstillfällen ger en större trygghet för företagen och de anställda i näringen.
Hållbarhet ur ekologisk aspekt handlar till exempel om att påverka till bättre flygbränslen, förbättra tågresandet, men även att försöka skapa bussförbindelser med så kallad hop – on hop off mellan destinationer i regionen.
Mot flygskatten
Johan Väisänen, turistentreprenör i Tornedalen, konstaterar att det är viktigt att samverka med flyglinjer, transfer till och från flyget, men även att ha bränslesnåla skotrar och att nyttja lokala leverantörer av varor och tjänster för att hålla nere transporterna.
Han tycker att flygskatten snedvrider konkurrensen i Tornedalen eftersom Finland inte har någon sådan avgift.
– Vi nyttjar flygplatserna på båda sidorna om gränsen. Finland har ju betydligt mer boendevolym så det är lättare att samordna med våra gäster, säger han.