Ett bildmontage av Susanne Eriksson, Melwin Martinsson och Elin Alapää.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
När SVT besökte Korpilombolo för att fråga om byamottagningen visste ingen att den fanns. Hör några röster i klippet. Foto: Johanna Sandgren/SVT

Bybor visste inte att mottagningen i Korpilombolo fanns

Uppdaterad
Publicerad

Efter låga besöksantal på några av Region Norrbottens vårdfilialer och servicepunkter har det beslutats att införa ett krav på minsta antal vårdbesök. Men i SVT:s enkät visste ingen ens om att mottagningarna fanns.

En av regionens servicepunkter hade endast fyra besök på ett helt år – vilket kostade 50 000 kronor per besök att hålla öppet för.

Nu har Region Norrbotten bland annat beslutat att införa krav på minst tre vårdbesök i genomsnitt per öppet tillfälle. Det gäller under en uppföljningsperiod om tre månader för att en filial eller servicepunkt ska fortsätta bedrivas.

Ingen kände till mottagningen

I Korpilombolo finns det en byamottagning som har öppet varje måndag.

Men när SVT åker dit för att fråga vad folk tycker om mottagningen vet ingen som vi pratar med ens om att den finns – varken de som bor i Korpilombolo eller de som är på besök i stugan.

Tycker du att mottagningen tillför något?

– Ja, om man vet om det. Jag har inte vetat om det, säger Elin Alapää som bor strax utanför Korpilombolo.

I klippet hör du vad folk tycker om att det finns en mottagning i tätorten – efter att SVT informerat om det.

NORRBOTTENS vårdFILIALER OCH SERVICEPUNKTER

Arjeplogs och Arvidsjaurs hälsocentraler

Mobil servicepunkt i Långträsk, Glommersträsk, Laisvall, Slagnäs och Moskosel.

Hortlax hälsocentral

Filialer i Roknäs och Rosvik.

Jokkmokks hälsocentral

Servicepunkt i Porjus.

Laponia hälsocentral

Filial i Puoltikasvaara och Dokkas.

Pajala hälsocentral

Byamottagning i Korpilombolo, Tärendö, Kitkiöjärvi och Junosuando.

Källa: Region Norrbotten

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.