Det var i juni som regionstyrelsen i Norrbotten beslutade att göra en översyn av de filialer och servicepunkter som startats upp i länet.
– Vi vill utvärdera om det är rätt användning av resurserna. Vi är i en ekonomiskt besvärlig situation så vi behöver verkligen syna om vi kan använda pengarna och de resurser vi har på ett annat sätt, säger Anders Öberg.
Filialer och servicepunkter infördes 2020 av Region Norrbotten som då styrdes av en borgerlig majoritet. Tanken vara att öka tillgängligheten för nära vård i glesbygd.
Fyra punkter
Beslutet rör fyra separata punkter. Det handlar bland annat om att årligen utvärdera filialer och servicepunkter samt att det införts ett krav på minst tre vårdbesök i genomsnitt per öppet tillfälle.
Det sistnämnda gäller under en uppföljningsperiod om tre månader för att en filial eller servicepunkt ska fortsätta bedrivas.
En servicepunkt i länet hade endast fyra besök under ett helt års tid. Det låga besöksantalet innebär att varje besök på servicepunkten kostade 50 000 kronor.
Hör mer i klippet ovan om kostnaden att hålla filialer och servicepunkter öppna.
Tillfälligt stopp
Det har också införts att tillfälligt stopp för ansökningar gällande etablering av servicepunkter och filialer. Det gäller fram till årsskiftet.
Vad händer med de filialer och servicepunkter som redan finns?
– De kommer fortsätta att ha öppet.
Norrbottens filialer och servicepunkter
Arjeplogs och Arvidsjaurs hälsocentraler
Mobil servicepunkt i Långträsk, Glommersträsk, Laisvall, Slagnäs och Moskosel.
Hortlax hälsocentral
Filialer i Roknäs och Rosvik.
Jokkmokks hälsocentral
Servicepunkt i Porjus.
Laponia hälsocentral
Filial i Puoltikasvaara och Dokkas.
Pajala hälsocentral
Byamottagning i Korpilombolo, Tärendö, Kitkiöjärvi och Junosuando.
Källa: Region Norrbotten