Ansvarsfrågan om trafikdödade renar som ligger i vägdiken dribblas mellan olika myndigheter – med konsekvensen att renkadaver ligger kvar tills de ruttnar bort. Under tiden lockar de andra djur till vägkanten och ökar risken för viltolyckor.
”Annan lagstiftning som styr”
Helena Söderlund, miljöchef i Kiruna kommun, tolkar lagstiftningen annorlunda än Jordbruksverket och menar att det är en annan lagstiftning som gäller. Söderlund slår ifrån sig att det är kommunens ansvar att omhänderta trafikdödade renar när ägaren inte kan identifieras.
– Vi tolkar att det är annan lagstiftning som styr det här och det är lagen om gatu, renhållning och skyltning som gäller enligt mig, säger hon.
Anser att det är Trafikverkets ansvar
Hon menar att det står i lagtexten att kommunens skyldigheter inte gäller om åtgärderna ska utföras av staten som väghållare. Det innebär att kommunen bollar över omhändertagandet av trafikdödade renar till Trafikverket.
Det är inte enbart i Kiruna kommun som det finns trafikdödade renar. Enligt Sametinget omfattar området där renskötsel får bedrivas närmare 50 procent av Sveriges yta – och de senaste 20 åren har i snitt närmare 2 000 renar dött i trafiken varje år.
I klippet förklarar miljöchefen Helena Söderlund mer om varför det inte är kommunens ansvar att ta hand om renkadavren.