Två bassänger är tänkta att värmas upp av spillvatten från bland annat SSAB och Luleå Värmeverk för att smälta isen Foto: SVT Grafik

Is i Luleå hamn – överskottsvärme ska lindra problemen

Uppdaterad
Publicerad

Isen har alltid varit en utmaning för Luleå hamn vintertid. Eftersom farleden är lång och smal kan inte fartygen backa ut efter lossning och måste vändas med hjälp av bogserbåtar, och varje gång isen bryts växer den till sig ytterligare. Som en del i det stora farledsprojektet Malmporten vill man nu pröva att minska problemen genom att delvis smälta isen.

Lennart Fransson som är professor i tillämpad isforskning har varit med och genomfört en studie om detta i vinter:

– Det blir mycket is i hamnområdet på grund av det kalla vattnet från Luleälven och det kalla klimatet.

Bassänger fylls upp

Två bassänger i närheten av Uddebo och Victoriahamnen är tänkt att värmas upp med spillvatten från bland annat SSAB och Luleå kraftvärmeverk, varmt vatten som ändå skulle gå förlorat:

– När man samlar ihop vattnet i en bassäng istället för att späda ut det i det kalla älvvattnet kan man trycka in is med bogserbåtar när det är problem. Vattnet släpps ju ut i alla fall, därför är det bättre att kontrollera det i en bassäng och kyla det på naturlig väg, förklarar Lennart Fransson.

Liten temperaturökning

Det handlar om en väldigt liten temperaturhöjning som inte påverkar miljön men tillsammans med strömvirvlar så räcker de för att minska isen. Luleå hamns VD Henrik Vuorinen hoppas att det kan fungera eftersom det förutom tidsvinster skulle ge miljömässiga fördelar eftersom fartyg och bogserbåtar kommer att förbruka mindre bränsle

Minskade utsläpp

– Om vi ska ta vårt ansvar med att minska koldioxidutsläpp och vårt fotavtryck är det här en jättebra sak.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.