Det kan bli ”lunchstängt” på sträckan Gällivare-Riksgränsen i minst två timmar per dag nästa år. Trafikverket har bestämt sig för att ta till krafttag för att underhålla järnvägsnätet under de närmaste åren.
Därför införs underhållsfönster i alla nya upphandlingar som genomförs.
Nyordningen har redan väckt starka känslor i Gävleborg där den ska införas på sträckan Ånge-Gävle under 2016 och då kommer även sträckan Gällivare-Riksgränsen att stängas av under minst två timmar varje dag.
Lunchstängt på spåren
Kritikerna kallar trafikverkets nya linje för ”lunchstängt”, men underhållschefen i region nord, Håkan Äijä, menar att det handlar om nödvändiga insatser för att undvika störningar i framtiden.
– Vi kommer att flytta avgångarna eftersom vi behöver den här tiden för underhåll, Då stänger vi av banan och så gör vi underhållet under den tiden och det är en fördel att hitta en lucka på dagtid, säger han.
Jämfört med i dag kan passagerartågen tvingas avgå tidigare eller ankomma senare enligt en ny tidtabell.
Och för LKAB:s malmtrafik mellan Kiruna och Narvik kan det handla om att ställa in något tåg varje dag.
Nytt för Norrbotten
– Malmbanan har nästan nått taket av vad den klarar av och det är därför som det finns planer på längre sikt att bygga ut den. Men vi måste få tid att underhålla det vi har och det är bättre med planerade avbrott än oplanerade. Då kan företag som exempelvis LKAB planera efter det, säger Håkan Äijä.
Men underhållsfönster – är det någonting nytt för Norrbotten?
-Ja, det är det. På somrarna har vi banarbetsveckor då vi stänger av spåret några timmar, men att ha det så året runt, det är någonting nytt.
Varför har detta väckt så starka reaktioner i Gävleborg?
– Jag tror att vi har varit dåliga på att kommunicera med resenärer, kommuner, godsköpare och länstrafikbolag. Det är någonting vi i region nord måste börja med redan nu. När vi vet vilka tider vi ska lägga så måste vi gå ut bredare och prata om det så att alla vet vad det handlar om, säger Håkan Äijä.