-Det undergräver förtroendet för järnvägen. Det naggas för varje gång, säger Dag Hollander, informationschef vid statliga Green Cargo, som står för 70 procent av godstrafiken.
Tågen har stått stilla på flera håll. En brand i en anläggning norr om Stockholm förra veckan stoppade trafiken mellan Stockholm och Uppsala. Saneringen drar ut på tiden då hundratals kretskort måste kontrolleras. I dag gick bara sex tåg i timmen.
”Oerhört beklagligt”
Samtidigt pågår sedan i måndags en strejk i sydligaste Sverige där Öresundstågen och Snälltågen har stoppats. Dessutom revs en kontaktledning ned utanför Herrljunga i Västsverige på morgonen. Först vid midnatt ska båda spåren på sträckan Göteborg-Stockholm öppnas, enligt en prognos.
-Man kan inte nog understryka att det är väldigt många människor som drabbas. Det är oerhört beklagligt, säger SJ:s kommunikationsdirektör Helga Baagøe.
Tågstörningarna påverkar också godstrafiken i hög grad. Stoppet norr om Stockholm gör till exempel att allt flygbränsle till Arlanda får köras en lång omväg från Gävle.
Postnord skickar 60 procent av breven med tåg. Anläggningsbranden har lett till en hel omdirigeringar, enligt produktionschef Peter Brännström.
-Det är en del fix och trix varje kväll. Vi tvingas fylla våra flyg och kan eventuellt behöva styra om till landsväg.
Mer irritation
Utöver akuta fel lider järnvägsnätet av ständiga problem som följd av eftersatt underhåll. I norra Sverige har transporter för till exempel skogsindustrin drabbats. På sträckan Forsmo-Hoting är det stopp och på sträckan Boden-Bastuträsk kör tågen med nedsatt hastighet på grund av slitna spår.
-När man fått en tidtabell och allt är planerat med tåg och förare skapar det väldiga problem för näringslivet när sträckor stängs eller hastigheter reduceras med kort varsel. Det är en väldigt icke-robust järnväg, ofta på de lite bortglömda sträckorna, säger Dag Hollander.
Per Bondemark, produktionschef vid SSAB Borlänge/Luleå och ordförande i Näringslivets transportråd, konstaterar att bara SSAB:s merkostnader på grund av förseningar i tågtrafiken kostar bolaget 120 miljoner kronor per år.
-Underhållet är eftersatt och kapaciteten rimmar inte med behovet. Transportrådet ser att det finns en ambitionshöjning i den nationella transportplanen för 2014-2025, men den är inte tillräcklig. Den täcker inte alla flaskhalsar.
I Sverige finns:
* 14 082 kilometer trafikerade järnvägsspår
* 3 991 järnvägsbroar. Längst: Igelstabron i Södertälje (2 038 meter)
* 168 järnvägstunnlar. Längst: Namntalltunneln, Botniabanan (6 001 meter)
* År 1862 togs Västra stambanan i bruk och hela stambanenätet stod färdigställt 1875.
* Resenärer kunde välja mellan första, andra och tredje klass fram till 1956.
Källor: Trafikverket, NE (TT)