För att utveckla och öka besöksnäringen satsar Lapland Resorts nästa vinter på något de kallar för ”Santa Ski” i Björkliden.
De vänder sig till besökare från Europa och Asien. Under november och december ska de sälja in julstämning med olika aktiviteter i ett vinterlandskap för turister som inte har de naturliga vinterförhållandena på hemmaplan.
Riksgränsen kan öppna tidigare
Lapland Resorts, som driver anläggningarna i Björkliden och Riksgränsen, hade 35 000 gästnätter för 2019, vilket är en ökning med 4 procent jämfört med 2018. Björkliden och Riksgränsen är mest kända för skidåkning och vandring, men nu ser man att det finns potential att öka antalet besökare med andra aktiviteter, utspritt på hela året. Planer finns även på att öppna Riksgränsen tidigare, men då med andra aktiviteter än skidåkning.
Hör marknadschefen för Lapland Resorts Christophe Risenius i klippet ovan om vad ”Santa Ski”-satsningen innebär.