Jultomten ska bli ett nytt inslag i Björklidens turismsatsning. Marknadschefen för Lapland Resorts berättar i klippet ovan vad ”Santa ski” innebär. Foto: SVT

Björkliden satsar på ”Santa ski” – ska locka utländska turister till vinterlandskap

Uppdaterad
Publicerad

Nästa vinter startar Björkliden en satsning som de kallar ”Santa Ski”. Den ska locka besökare från Asien och Europa till ett vinterlandskap med julstämning.

För att utveckla och öka besöksnäringen satsar Lapland Resorts nästa vinter på något de kallar för ”Santa Ski” i Björkliden.

De vänder sig till besökare från Europa och Asien. Under november och december ska de sälja in julstämning med olika aktiviteter i ett vinterlandskap för turister som inte har de naturliga vinterförhållandena på hemmaplan.

Riksgränsen kan öppna tidigare

Lapland Resorts, som driver anläggningarna i Björkliden och Riksgränsen, hade 35 000 gästnätter för 2019, vilket är en ökning med 4 procent jämfört med 2018.  Björkliden och Riksgränsen är mest kända för skidåkning och vandring, men nu ser man att det finns potential att öka antalet besökare med andra aktiviteter, utspritt på hela året. Planer finns även på att öppna Riksgränsen tidigare, men då med andra aktiviteter än skidåkning.

Hör marknadschefen för Lapland Resorts Christophe Risenius i klippet ovan om vad ”Santa Ski”-satsningen innebär.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.