Spårbyteståg på Malmbanan. Foto: Per-Eric Lindström

Kapaciteten höjs på Malmbanan – tål 30 ton igen

Publicerad

En av två spårbytesetapper mellan Gällivare och Råtsi är klar. Nu meddelar Trafikverket att arbetet gått enligt plan och axellasten på sträckan kan höjas till 30 ton igen.

Trafikverket fortsätter rusta Sveriges tyngst trafikerade järnväg. Malmbanan görs i etapper mer driftsäker och lättare att underhålla.

– Nu har vi bytt spår på en 31 kilometer lång sträcka. Utöver drygt 60 kilometer räls (31x2) så har vi bytt ut cirka 50 000 sliprar samt lagt ny makadam, säger Trafikverkets Urban Kauma i ett pressutskick.

Bytet möjliggör 30 tons axellast

I december 2022 sänktes högsta tillåtna axellasten på sträckan från 30 till 25 ton för att spåret inte höll måttet. Nu tål spåret 30 ton igen.

Under sommaren 2025 byts spåret på den andra sträckan, mellan Håmojåkk och Råtsi.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.