Det är ett omfattande spårbyte på den 89 kilometer långa sträckan mellan Gällivare och Råtsi.
Arbetet är uppdelat i två etapper och den 25 juni påbörjas arbetet med etappen mellan Gällivare och Håmojåkk.
– Det är av yttersta vikt för att vi ska ha en robust och driftsäker järnvägsanläggning. Spårbytet innebär att räls, slipers och makadam byts ut med hjälp av spårbyteståg och ballastreningståg, säger Urban Kauma, projektledare vid Trafikverket.
Högsta tillåtna vikten höjs
I december 2022 sänktes högsta tillåtna axellasten på sträckan från 30 till 25 ton för att spåret inte uppfyllde rätt krav. Men efter bytet kan den höjas till 30 ton igen.
– Den största delen av arbetet kommer att ske under kvällar och nätter. En del vägar som går över järnvägen kommer att stängas av under själva spårbytet. Informationsskyltar sätts upp innan avstängningen, säger Kauma.
Den andra etappen av spårbytet genomförs under 2025.