I samband med de stora industrisatsningarna i norra Sverige har flera aktörer krävt investeringar på järnvägen, bland annat dubbelspår på sträckan mellan Luleå och Boden.
I regeringens nationella transportplanen för 2022-2033 saknas dock anslag för en sådan investering. Trafikverket har därför undersökt möjligheten att lösa finansieringen via egna anslag.
”En möjlig byggstart ungefär 2029”
De har kommit fram till att de kan tidigarelägga planarbetet till att starta redan i år, eftersom andra planerade åtgärder inte kan genomföras i den takt som planerats.
– Vi har sedan tidigare sett över möjligheterna att kapa ledtiderna för att snabba på arbetet, och vi tror att vi kan korta av tiden med omkring två år, vilket innebär att vi bäddar för en möjlig byggstart ungefär 2029, säger Helena Eriksson, regiondirektör Norra regionen.
Så mycket kan dubbelspåret kosta
Kostnaden för att ta fram järnvägsplaner beräknas landa på cirka 200 miljoner kronor. Att bygga dubbelspåret beräknas till cirka 5 miljarder, men för detta saknas ännu medel.
Trafikverket menar att dubbelspåret är viktigt för att möta industrisatsningarna och att arbetet inte kan vänta:
”2030 beräknas kapaciteten på den enkelspåriga sträckan inte räcka till för alla som vill trafikera den. Flera olika etableringar är då igång, vilket leder till upp mot 91 tåg per dygn”.