Ett av förslagen är att göra en storsatsning på Malmbanan sträckan Luleå-Riksgränsen och bygga dubbelspår mellan Luleå och Boden. Totalt en satsning på 7.5 miljarder kronor som föreslås finansieras med lån och höjda banavgifter.
– Vi ska också analysera vad det för med sig utifrån ett transportperspektiv. Och det vi ser är en enorm ökning av gods och stora ökningar på persontrafiksidan, säger Helena Eriksson, regional direktör Trafikverket Region Nord.
Infrastrukturministern: ”Vi måste öka tempot”
Till regeringens hemsida säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) följande.
– Vi måste öka tempot för att möta de stora industriinvesteringarna i norra Sverige. Att tidigarelägga infrastruktursatsningar är smart jobbpolitik och kan vara en viktig del i att snabbare nå målet att bli världens första fossilfria välfärdsland.
Hör mer om de särskilda satsningarna i videoklippet ovanför.