Flygföretaget trafikerar bland annat Arvidsjaur, Gällivare. Kamfors. Vilhelmina, Sundsvall och Jönköping.
Men ekonomin är alltså totalt under isen.
”Betydande tvivel”
Under 2016 blev det en förlust på arton miljoner kronor och under 2015 handlade det om minus 22 miljoner kronor.
De kortfristiska skulderna är dessutom 37 miljoner större än de kortfristiska tillgångarna.
Det är alltså kris, med stort K.
”Det finns väsentliga osäkerhetsfaktorer som kan leda till betydande tvivel om bolagets förmåga att fortsätta sin verksamhet”, skriver bolagets revisorer.
– Allting tyder på att bolaget är på väg mot en konkurs, om inte en ny ägare kliver in, och då blir vi av med vår operatör, men vi tror att det finns andra intressenter som kan återuppta trafiken efter en tids stillestånd, säger Kent Ögren, ordförande för Arvidsjaurs flygplats.
”Använder oss som bank”
Arvidsjaurs flygplatstyrelse har under det senaste året märkt att Nextjets ekonomiska problem förvärrats.
– De har varit konsekvent sena med att betala sina flygplatsavgifter. I våras handlade det om tre månaders eftersläpning och vi kopplade kronofogdemyndigheten och då blev fakturorna till slut betalda, säger Ögren och fortsätter:
– Det beror säkert på att Nextjet har ekonomiska problem och att de använder oss som bank och det är inte bra.
584 väskor
Ett annat problem är att var fjärde flyg varit försenat och att bara 20 kilo bagage godkänns.
Under 2016 innebar det att 584 väskor lämnades kvar i Stockholm och skickades upp till passagerarna i efterhand.
– Vi har haft så mycket trassel med det här bolaget och vi hoppas att det på något sätt ska bli bättre, säger Kent Ögren.
Tror på vändning
Nextjets pressansvarige Henning Lindberg menar att bolaget tror sig kunna vända utvecklingen.
– Bolagen och dess affärer har goda utsikter, men har genomgått många tuffa utmaningar det senaste året. Det finns även framåt ett antal utmaningar som vi är fast beslutna att ta oss an. Det handlar såväl om en uppdatering av flygplatsflottan som hanteringen av en eventuell flygskatt, skriver han i en kommentar.
Henning Lindberg ser en positiv trenden i passagerarutvecklingen under 2016.
– Vi planerar att lansera ny trafik på nya marknader där bolagen kan etablera sig i större omfattning. Vi tror att vår kommersiella strategi ska ge resultat, skriver han.