Det intensifierade byggandet öppnar enligt Trafikverket upp för att sträckan mellan Umeå och Luleå skulle bli klar år 2036 i stället för år 2040.
Men Norrbotniabanan AB och intresseorganisationen vill ha tydligare besked än så. De vill ha ett fastställt målår för att underlätta planeringen och byggnation.
– Vi företräder berörda kommuner och de två regionerna och vi vill inte acceptera år 2036. Det är oerhört långt bort och det är nu det händer, säger Gusten Granström.
Norra Norrland hett
Det han syftar på är industriboomen i norr och den pågående omställningen till koldioxidneutral stålframställning. Där har man pratat om att det behövs stora mängder ny arbetskraft för att regionen ska växa och inte bara bli ett så kallat ”fly in fly out-område”.
Men det tar tid att bygga järnväg. Granström är medveten om det och berättar att det är sju års leveranstid bara på ett mindre tågset – och därför krävs det att man sätter riktiga planer i tid.
Snabba puckar
Regeringen kommer nu analysera de förslag som Trafikverket har lämnat. Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) menar att det är angeläget för regeringen att allt går så snabbt som möjligt.
– Regeringen ser stora möjligheter för norra Sverige att bli en motor för gröna innovationer, och när nya hållbara industrier etablerar sig kan denna del av landet bli ledande i den globala klimatomställningen, säger han.
Trafikverkets 5 punkter
I sitt regeringsuppdrag trycker Trafikverket på fem utpekade projekt som alla behövs.
- Malmbanan
- Dubbelspår mellan Boden och Luleå
- Hamnen Malmporten
- Förbifart E4 genom Skellefteå
- Norrbotniabanan
Källa: Trafikverket