• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Norrbotniabanans regionala intressegrupp utreder möjligheten att bygga en öppningsbar järnvägsbro i Luleå skärgård. Foto: SVT/arkiv

Här är nya förslaget för Norrbotniabanan i Luleå

Uppdaterad
Publicerad

Norrbotniabanans regionala intressegrupp utreder vilken väg som trafiken ska ta in till Luleå – och ett alternativ är en öppningsbar järnvägsbro i skärgården.

Norrbotniabanan är en 27 mil lång planerad kustnära järnväg mellan Umeå-Luleå som gör det möjligt att resa och transportera gods i hela landet. Under 2018 påbörjades bygget mellan Umeå och Dåva, en sträcka på 12 kilometer. Sträckan vidare till Skellefteå finns även med i den nuvarande nationella infrastrukturplanen.

Men ännu finns det inget beslut om när sträckan Skellefteå-Luleå ska byggas – men en stor fråga har varit om trafiken ska dras in väst eller öst om Luleå. Trafikverket beslutade 2011, i första hand, att det västliga alternativt som följer E4 ska ligga som grund för banan. Detta eftersom det östra alternativet med en fast bro över Hamnholmen leder till problem för sjöfarten.

Norrbotniabanan

Utreder öppningsbar bro

Flera parter anser dock att det östra alternativet ger större regional utveckling. Och sedan ett och ett halvt år tillbaka har en regional intressegrupp (RIG) arbetat med att syna det alternativet och hitta lösningar som kan fungera för både järnvägen och sjöfarten.

Ett alternativ är en öppningsbar bro som skulle kosta 400 miljoner extra.

”Blir en väldigt kraftfull transportnod”

Regionrådet Nils-Olov Lindfors (C) ser den östliga dragningen som mest optimal för att binda ihop hela regionen, plus att det skapar en bra arbetsmarknad.

– I ett östligt alternativ binder vi ihop den med flygplatsen, hamnen och samtidigt också mot vårt vägnät. Det blir en väldigt kraftfull transportnod utifrån ett EU-perspektiv och som vi ser det underlättar det för persontrafiken.

Investeringar på 700 miljarder

Norrbottens Handelskammare har även kommit fram till att pågående och inkommande investeringar i länet uppgår till 700 miljarder kronor. Lindfors menar därför att det är otroligt viktigt att arbetet går snabbt framåt.

Förhoppningen är att Norrbotniabanan ska stå klar till 2030.

DEN REGIONALA INTRESSENTGRUPPEN

Hösten 2019 bildades en regional intressentgrupp (RIG) med syftet att i samarbete hitta den starkaste regionala och lokala infrastrukturlösningen i och med Norrbotniabanans infart till Luleå.

Norrbotniabanegruppen är den sammankallande parten till gruppen med representanter från Piteå kommun, Boden kommun, Luleå kommun, Kalix kommun, Haparanda kommun, Region Norrbotten, Länsstyrelsen Norrbotten, Luleå Hamn, Trafikverket, Luleå tekniska universitet och Norrbottens Handelskammare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet