• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

”En gång i ens livstid” – se bilder från jättebygget Foto: SVT

Fyra miljoner ton berg ska flyttas när Norrbotniabanan byggs

Uppdaterad
Publicerad

Arbetet med den första etappen av Norrbotniabanan mellan Umeå och Dåvamyran är i full gång. Det är ett jätteprojekt för två miljarder kronor som ska stå färdigt om fyra år.

– Det är en gång i livet man får vara med om ett sådant här projekt, säger Jan Lundberg, projektledare vid Trafikverket.

Norrbotniabanan ska gå mellan Umeå och Luleå, men hela sträckan är inte finansierad än. Första etappen på 12,3 kilometer går mellan Umeås godsbangård och Dåvamyran strax norr om staden och kostnaden ligger på cirka två miljarder kronor.

Hela fyra miljoner ton berg ska flyttas och det motsvarar två stycken Bräntberget i Umeå stad.

Norrbotniabanan

– Det är bedömt som riksintresse och därför också vara värt de stora ingreppen i naturen, säger Jan Lundberg.

Ska förbättra godstransporterna

Kritikerna menar att Norrbotniabanan är som ett stort arbetsmarknadsprojekt finansierat med statliga pengar.

– Ja, det är väl inte för att hålla folk med arbete vi gör det här utan syftet är att vi ska förbättra godstransporterna för hela landet,  säger Jan Lundberg och fortsätter:

– 82 procent av Europas järnmalm kommer från malmfälten i norra Sverige och stambanan går redan full så vi tror att det här kommer att förbättra transporterna avsevärt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet