Norrbotniabanan ska gå mellan Umeå och Luleå, men hela sträckan är inte finansierad än. Första etappen på 12,3 kilometer går mellan Umeås godsbangård och Dåvamyran strax norr om staden och kostnaden ligger på cirka två miljarder kronor.
Hela fyra miljoner ton berg ska flyttas och det motsvarar två stycken Bräntberget i Umeå stad.
– Det är bedömt som riksintresse och därför också vara värt de stora ingreppen i naturen, säger Jan Lundberg.
Ska förbättra godstransporterna
Kritikerna menar att Norrbotniabanan är som ett stort arbetsmarknadsprojekt finansierat med statliga pengar.
– Ja, det är väl inte för att hålla folk med arbete vi gör det här utan syftet är att vi ska förbättra godstransporterna för hela landet, säger Jan Lundberg och fortsätter:
– 82 procent av Europas järnmalm kommer från malmfälten i norra Sverige och stambanan går redan full så vi tror att det här kommer att förbättra transporterna avsevärt.