Norrbotniabanan är en 27 mil lång planerad kustnära järnväg mellan Umeå-Luleå som gör det möjligt att resa och transportera gods i hela landet. Under 2018 påbörjades bygget mellan Umeå och Dåva, en sträcka på 12 kilometer. Sträckan vidare till Skellefteå finns även med i den nuvarande nationella infrastrukturplanen.
Men ännu finns det inget beslut om när sträckan Skellefteå-Luleå ska byggas – men en stor fråga har varit om trafiken ska dras in väst eller öst om Luleå. Trafikverket beslutade 2011, i första hand, att det västliga alternativt som följer E4 ska ligga som grund för banan. Detta eftersom det östra alternativet med en fast bro över Hamnholmen leder till problem för sjöfarten.
Utreder öppningsbar bro
Flera parter anser dock att det östra alternativet ger större regional utveckling. Och sedan ett och ett halvt år tillbaka har en regional intressegrupp (RIG) arbetat med att syna det alternativet och hitta lösningar som kan fungera för både järnvägen och sjöfarten.
Ett alternativ är en öppningsbar bro som skulle kosta 400 miljoner extra.
”Blir en väldigt kraftfull transportnod”
Regionrådet Nils-Olov Lindfors (C) ser den östliga dragningen som mest optimal för att binda ihop hela regionen, plus att det skapar en bra arbetsmarknad.
– I ett östligt alternativ binder vi ihop den med flygplatsen, hamnen och samtidigt också mot vårt vägnät. Det blir en väldigt kraftfull transportnod utifrån ett EU-perspektiv och som vi ser det underlättar det för persontrafiken.
Investeringar på 700 miljarder
Norrbottens Handelskammare har även kommit fram till att pågående och inkommande investeringar i länet uppgår till 700 miljarder kronor. Lindfors menar därför att det är otroligt viktigt att arbetet går snabbt framåt.
Förhoppningen är att Norrbotniabanan ska stå klar till 2030.
DEN REGIONALA INTRESSENTGRUPPEN
Hösten 2019 bildades en regional intressentgrupp (RIG) med syftet att i samarbete hitta den starkaste regionala och lokala infrastrukturlösningen i och med Norrbotniabanans infart till Luleå.
Norrbotniabanegruppen är den sammankallande parten till gruppen med representanter från Piteå kommun, Boden kommun, Luleå kommun, Kalix kommun, Haparanda kommun, Region Norrbotten, Länsstyrelsen Norrbotten, Luleå Hamn, Trafikverket, Luleå tekniska universitet och Norrbottens Handelskammare.