Om Trafikverket inte får mera pengar riskerar Norrbotniabanan att försenas med fyra år. Trafikverket ifrågasätter järnvägen i sitt inriktningsunderlag för nästa transportplan. Men Norrbotniabanan, vars hela planerade dragning är mellan Umeå och Luleå, är viktig för hela landet menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
– Från regeringens sida är det klart att Norrbotniabanan är prioriterad, säger han.
Trafikverket har också signalerat att allt än så länge fortsätter enligt plan.
M kräver förtydligande av regeringen
Riksdagsledamoten Edward Riedl (M) är en av flera moderater som krävt förtydligande från regeringen kring tidsplan – och om banan verkligen ska fortsätta förbi Skellefteå.
Moderaten Kenneth Isaksson i Robertsfors inte förvånad att tvivel kring Norrbotniabanan väcker känslor. Idag pendlar kring tusen personer till och från kommunen varje dag.
– Det är klart att invånarna är förväntansfulla, och när bygget är beslutat brukar alla uppskjutningar brukar bli dyra om man inte gör det direkt,säger han.
Tomas Eneroth tycker det är märkligt att just moderater ifrågasätter den här regeringens intresse av banan.
– Hade de inte stoppat Norrbotniabanan 2006 hade den redan varit byggd, säger han.