• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Hör varför Britt-Marie Gran bokat biljetter – och vad hon tänker om att hon kan få vänta länge på tåget. Foto: Patrik Samuelsson SVT

20 000 biljetter redan sålda till Norrbotniabanan – Britt-Marie har köpt 10 stycken

Uppdaterad
Publicerad

Britt-Marie Gran väntar ivrigt på möjligheten att i framtiden kunna ta tåget till släkt och vänner. Men att det i Trafikverkets framtidsplaner finns tvivel kring byggtakten av Norrbotniabanan gör henne bekymrad.

– Man måste säkerställa att det går dra nytta av tillväxten här i hela landet, säger hon.

20 000 fiktiva biljetter på Norrbotniabanan har bokats av entusiaster som Britt-Marie Gran. Alla bokningarna har sedan skickats till regeringen av Norrbotniabanegruppen för att visa på intresset för järnvägen inför nästa transportplan.

–  Banan har ett stort och starkt stöd från allmänheten. Med deras stöd blir arbetet lättare, säger projektledare Elisabeth Sinclair..

Norrbotniabanan

Dyster bild av norra Sverige

I Trafikverkets inriktningsunderlag inför nästa Transportplan föreslås att Norrbotniabanan byggs fyra år långsammare till Skellefteå. Där står heller inte ett ord om att den sedan ska fortsätta norrut.

Regeringen fick i fredags in en lång rad remisser kring Trafikverkets framtidsutredning från bland annat Norrbotniabanegruppen.

De tycker att underlaget målar fram en dyster bild av norra Sverige med tanke på de miljardsatsningar som pågår.

– Det är viktigt att visa att det är ett underlag och inte en sanning, säger Elisabeth Sinclair.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrbotniabanan

Mer i ämnet