Under 30 år har forskarna från Umeå följt 3 miljoner elever. Studien visar att det finns tydliga och starka samband mellan skolmisslyckanden och psykiatriska diagnoser som ångest och depression.
– Vi vet sen tidigare att ohälsa kan göra att det går sämre i skolan och att svaga skolresultat kan orsaka ohälsa. I våra preliminära studier finner vi att det verkar som att skolmisslyckanden i allt högre grad orsakar ohälsa, än tvärt om, säger Björn Högberg.
Dödligheten har ökat
Psykiatriska diagnoser har ökat i hela gruppen, men utvecklingen har varit som mest dramatisk bland lågpresterande elever.
Dödligheten till följd av självmord och missbruk har också ökat i denna grupp, medan den varit stabil för andra ungdomar.
Skolan straffar svaga elever hårt
Forskarna pekar på att den svenska skolan straffar elever som misslyckas hårt. De menar att allt fler elever idag misslyckas med att komma in på och fullfölja gymnasiet och att det är avgörande att undersöka vilka konsekvenser skolreformerna har haft på de ungas psykiska hälsa.
Så har studien gjorts:
Forskarna har under 30 år följt 3 miljoner elever mellan 1990 och 2018.
Eleverna har studerats när de går i årskurs 9 men har också följts i flera år efter att de gått ut grundskolan.
Studien presenterades i mars 2025 av docent Björn Högberg, docent Solveig Petersen och professor Mattias Strandh.
Forskarna hoppas kunna presentera nästa del av forskningen under våren.