Hudterapeuten Daniella Baptista inne i ett behandlingsrum på sin salong i Luleå.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Self care era” – följ med till Daniella Baptistas salong i Luleå och hör varför efterfrågan på hudvård ökar i hela Norrbotten. Foto: Anna Wallbrandt/SVT

Läppstiftseffekt – därför köar norrbottningar för hudvård

Uppdaterad
Publicerad

Lågkonjunktur och ökande priser gör att mångas plånböcker blir lättare. Men trots det lägger allt fler norrbottningar pengar på professionell hudvård.

– Branschen har ökat enormt. Jag är fullbokad till mars, säger Daniella Baptista som har salong i Luleå.

”Läppstiftseffekten” är en term för trenden att folk köper mer små lyxprodukter under lågkonjunktur, så som läppstift, och den har märkts i Sverige 2023.

Till Daniella Baptista kommer det främst kunder med hudåkommor. Men hudterapeuternas arbete konkurrerar enligt henne inte med den klassiska vården.

– Det handlar oftast om en balans, att man får vård av läkare men också kan verbalisera vad man får för vård av sin hudterapeut. Där kan vi förstärka effekten och kompletterar varandra, säger hon.

Åsa i Piteå: Huvudpersonen i sitt liv

Åsa Björklund har arbetat i branschen i 25 år och driver salong i både Piteå och Luleå. Hon delar bilden av en blomstrande bransch.

– Vi som är utbildade har alltid haft mycket att göra men det ökar absolut. Jag tror att man börjar bli lite mer mån om sig själv och tänker: Jag är huvudpersonen i mitt liv och det är viktigt att jag mår bra, säger hon.

Annelie i Boden måste anställa fler

Anneli Selberg driver salong i Boden och hon behöver anställa personal för att möta efterfrågan.

– Även i svåra ekonomiska tider så vill människor rå om sig själv, man tummar liksom inte på den biten, säger Selberg.

I klippet – följ med till Daniellas salong och hör varför efterfrågan ökar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.