Ett av LKAB:s tåg med flera malmvagnar färdas längs en snöigt järnvägslinje. Omgivningen består av snöklädda berg och en elektrisk stolpe nära spåret.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det ser ut att bli mer plats på Malmbanan – i klippet förklarar LKAB att de inte uppskattar själva anledningen till det. Foto: SVT/Arkiv

LKAB inte positiva – trots mer plats på Malmbanan

Publicerad

Trots att det kan bli minskad trafik på Malmbanan när de nya tullreglerna genomförs ser inte LKAB det som något positivt.

– Vi vill inte att krångliga tullregler ska göra att det blir mer plats på Malmbanan, utan vi vill se en utbyggnad, säger Ulrika Huhtaniska, kommunikatör LKAB.

De nya tullreglerna som är ett EU-direktiv kommer att träda i kraft vid årsskiftet och det ställer till det för Norges godstransporter eftersom de står utanför unionen.

– Det är katastrof för oss här uppe i Nordnorge. Vi kommer att behöva skicka alla varor på lastbil. Dyrt och dåligt för miljön, säger Karl Henrik Karlsen, distriktschef Posten Bring i Narvik.

De nya reglerna kommer att innebära att varje vara i transporter från Norge genom Sverige måste inventeras i detalj och få ett eget nummer.

Det här är malmbanan

Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg. Persontåg, godståg och malmtåg kör på den 50 mil långa sträckan mellan Boden och Riksgränsen och vidare till Narvik i Norge.

Mellan Kiruna och Narvik går det i dag cirka 24 malmtåg per dygn och mellan Malmberget och Luleå cirka 8 malmtåg per dygn i bägge riktningarna.

Banan är enkelspårig och därmed mycket känslig för störningar, till exempel urspårningar.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

EU-direktiv

Mer i ämnet