Gruvbolaget hade på onsdagen kallat Kiruna kommun, Gällivare kommun, Luleå kommun och Luleå tekniska universitet (LTU) till ett möte om sina framtidsplaner.
Automatiserad drift
Och kommunernas representanter fick positiva besked.LKAB planerar just nu för en gruvdrigt mellan 2030 och 2060, vilket bland annat innebär nya huvudnivåer och fossilfria bränslen för att bli koldioxidfria.
– Den stora saken inför framtiden är automation. Den digitala utvecklingen går oerhört fort nu och vi måste gå från i huvudsak manuellt arbete till automatiserad drift och någon form av processtyrning, det är det vi jobbar med. säger vd Jan Moström.
Han menar att LKAB måste gå samma väg som stora delar av process-och tillverkningsindustrin gjorde på 70-och 80-talen.
– Vi har egentligen inget val. De som inte jobbar med det kommer förmodligen att få samma utveckling som de som inte automatiserade på 70-och 80-talet. De försvinner eftersom de inte är konkurrenskraftiga.
50 procent mer
Blir det färre LKAB-anställda i framtiden?
– Nej, jag hoppas inte det. Jag vill inte säga att färre ska göra lika mycket som i dag, utan att minst lika många som i dag ska göra väsentligt större volymer, säger Jan Moström.
Hur mycket kan produktionen öka med automation och ny brytningsteknologi?
– Ja, en arbetshypotes är 40 till 50 procents produktivitetsökning och vi vill alltså ta ut det i form av större volymer. Vi behöver mer malm för det stärker vår konkurrenskraft och lönsamhet ganska ordentligt.
Blir det nya huvudnivåer?
– Ja, men jag kallar det strukturinvesteringar. Vi kan möjligen kopiera de huvudnivåer vi kör i dag, men då sitter vi fast i våra gamla teknik-och energiplattformar. Hur ska vi då bli koldioxidfria och hur ska vi automatisera vår verksamhet? Vi har ett stort utvecklingsarbete framför oss, säger Jan Moström.