Kommunägda Luleå hamn ska fyrdubbla sin kapacitet och bli Sveriges näst största djuphamn efter Göteborg. Förklaringen är bland annat den gröna omställningen och kraven på transporter.
Bland annat planeras det allvädersterminaler för fartyg, tempererade lagerhallar för stålrullar och järnvägsanslutningar.
Kan kosta uppåt 12 miljarder
Kostnaden för projektet är beräknat till mellan 7 och 12 miljarder kronor och Luleå hamn hoppas att 80 procent eller nästan 10 miljarder kronor kan lösas med en alternativ finansiering.
– Vi tittar nu på en finansieringsmodell med externa operatörer som ska bygga, drifta, underhålla och finansiera byggnationerna. På så sätt minskar vi kommunens ekonomiska risk för detta logistiknav, säger Anders Dahl, vd för Luleå hamn.
”Ingen privatisering”
En intresseförfrågan har skickats ut och enligt planerna ska upphandlingen gå ut under sommaren 2023. Anders Dahl menar däremot inte att det är aktuellt med privatisering. Luleå kommun ska fortsätta äga marken och kajerna och vara hamnmyndighet.
– Det finns stora affärer i den här utbyggnaden. De externa aktörerna vinner på att sköta en lönsam verksamhet och kanske knyta nya kundkontakter. I Europa finns det sådana här lösningar för andra hamnar. Vi hoppas att det finns ett intresse även för Luleå hamn och Malmporten, säger han.