Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör kaptenen Karl Herlin om regeringens besked i videon ovan. – Äntligen, säger han till SVT. Foto: Ulrika Wänkkö/SVT

Klart: Två nya isbrytare till norra Sverige – för 3,5 miljarder

Uppdaterad
Publicerad

Sjöfartsverket har fått klartecken av regeringen att beställa två nya isbrytare.

– Ett mycket glädjande besked som säkrar godstransporterna i norra Sverige över lång tid framöver, säger Katarina Norén, generaldirektör Sjöfartsverket.

I den nationella planen finns det med finansiering för två nya isbrytare för en kostnad av 3 440 miljoner kronor. När dessa tagits i operativ drift kommer även möjligheten att investera i en tredje isbrytare att finnas, om det behövs.

– Beskedet från regeringen är mycket positivt. Moderna isbrytare är en förutsättning för att de enorma satsningarna på industrin i Norrland ska nå full effekt, säger Katarina Norén, generaldirektör.

Designen redan klar

Nuvarande isbrytare i Atleklassen byggdes på 1970-talet och har passerat sin tekniska livslängd. För att nå klimatmålen behöver kommande isbrytare anpassas till en framtid med fossilfria bränslen.

– Designen av nästa generations isbrytare är redan klar. Nästa steg är att nu påbörja upphandlingen, vilket vi är redo för, fortsätter Katarina Norén.

I Luleå hamn finns i dag isbrytarna Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer.

I den nationella infrastrukturplan som presenterade under måndagen finns även satsningar på Malmbanan, som ska stärkas mellan Kiruna och Riksgränsen samt mellan Svappavaara och Kiruna. Satsningar sker även på Luleå C och Norrbotniabanan, delen Dåva och Skellefteå.

– Det här har varit behövligt i flera år. Isbrytarna i Luleå är byggda på 70-talet och börjar ha gjort sitt, säger kaptenen Karl Herlin.

Hör honom berätta mer om det efterlängtade beskedet i videon ovan.

Regeringen har gett klartecken till två nya isbrytare i norra Sverige. Kostnaden? Nästan 3,5 miljard kronor. Foto: Pressbild/Aker Arctic

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.