I den nationella planen finns det med finansiering för två nya isbrytare för en kostnad av 3 440 miljoner kronor. När dessa tagits i operativ drift kommer även möjligheten att investera i en tredje isbrytare att finnas, om det behövs.
– Beskedet från regeringen är mycket positivt. Moderna isbrytare är en förutsättning för att de enorma satsningarna på industrin i Norrland ska nå full effekt, säger Katarina Norén, generaldirektör.
Designen redan klar
Nuvarande isbrytare i Atleklassen byggdes på 1970-talet och har passerat sin tekniska livslängd. För att nå klimatmålen behöver kommande isbrytare anpassas till en framtid med fossilfria bränslen.
– Designen av nästa generations isbrytare är redan klar. Nästa steg är att nu påbörja upphandlingen, vilket vi är redo för, fortsätter Katarina Norén.
I Luleå hamn finns i dag isbrytarna Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer.
I den nationella infrastrukturplan som presenterade under måndagen finns även satsningar på Malmbanan, som ska stärkas mellan Kiruna och Riksgränsen samt mellan Svappavaara och Kiruna. Satsningar sker även på Luleå C och Norrbotniabanan, delen Dåva och Skellefteå.
– Det här har varit behövligt i flera år. Isbrytarna i Luleå är byggda på 70-talet och börjar ha gjort sitt, säger kaptenen Karl Herlin.
Hör honom berätta mer om det efterlängtade beskedet i videon ovan.