För första gången visar Sjöfartsverket upp designen på de nya isbrytarna i Bottenviken. Foto: Pressbild/Sjöfartsverket

Så ska de nya isbrytarna se ut: ”Bottenvikens giganter”

Uppdaterad
Publicerad

Nu är det klart hur Sveriges nya isbrytare ska se ut. För första gången visar Sjöfartsverket designen på de som de själva kallar ”Bottenvikens giganter”. Kostnad? Uppemot två miljarder – styck.

Sjöfartsverket meddelar att de nya fartygen kan bryta bredare isränna, manövreras enklare och byggs för att kunna drivas fossilfritt. I dag går en intresseförfrågan (RFI) ut till tänkbara leverantörer inför bygget av fartygen.

– Isbrytarna är viktiga för Sveriges näringsliv. Utan isbrytning riskerar norrländska hamnar att hålla stäng upp till 130 dagar om året, säger Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket, i ett pressutskick.

Miljardkostnad per isbrytare

Tre av Sjöfartsverkets fem nuvarande isbrytare är snart 50 år gamla och behöver bytas ut för att undvika större haverier. Finansieringen av de nya isbrytarna är inte klar. Kostnaden för investeringen presenteras nästa sommar och beräkningar visar på 1,4 till 2,0 miljarder kronor styck.

– Vi bygger för framtiden och fartygen blir toppmoderna. Men exakt vilket bränsle vi ska välja är inte klart, säger Katarina Norén.

Då påbörjas upphandlingen

Sjöfartsverket föreslår att finansieringen tas via den nationella infrastrukturplanen där kostnaderna för vinterhållning av vägar och järnvägar redan finns.

– Vi kommer stå redo nästa sommar att påbörja upphandlingen om finansieringen är klar, säger Katarina Norén.

I Luleå hamn finns i dag isbrytarna Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer.

Fakta om isbrytning

  • I snitt trafikerar 3 500 fartyg Sverige under isbrytarledning varje år
  • Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare 10 miljoner ton per vinter vilket motsvarar 1 miljon lastbilar.
  • Sjöfartsverket ansvarar för isbrytning och har ingått flera överenskommelser med våra grannländer om samarbete
  • Väntetiden på isbrytarassistans ska för fartyg som är lämpade för vintersjöfart i genomsnitt inte överstiga fyra timmar
  • Isrestriktioner läggs fem månader per år i Bottenviken

Källa: Sjöfartsverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.