Daniel Andersson, ägare av en matbutik i Luleå äter själv surströmming. Han håller hårt i traditionen att inte sälja förrän butiken öppnar på morgonen den tredje torsdagen i augusti.
Burkarna rullas ut i butiken och kön brukar ringla sig lång.
– Det brukar vara riktigt festligt, skrattar Daniel Andersson, och fortsätter:
– Det är ju den dagen traditionellt då fisken har mognat färdigt.
Försäljning redan startad
En annan butik i Luleå började däremot sälja den älskade surströmmingen redan för en dryg vecka sedan.
– Folk sprang in för att hinna först. Jag var nästan rädd för att de skulle springa ned varandra, säger stormarknadschef Peter Andersson.
Enligt honom är det av utrymmesskäl som butiken valt att sälja tidigare.
Surströmming en bristvara
I några av butikerna i Luleå har de dessutom begränsningar för hur många burkar man får köpa. Det på grund av att den norrbottniska leverantören BD-fisk endast fått ihop 27 ton av de önskade 40.
Livsmedelsjätten Axfood har valt att stoppa sin surströmmingsförsäljning i Hemköp och Willys på grund av världnaturfondens (WWF) rödljus.