De två tågurspårningarna vid Vassijaure innebar ett 76 dagar långt stopp för malmtransporter på järnvägen till hamnarna i Narvik.
För LKAB orsakade det ett lager på flera miljoner ton malmpellets på gruvområdet. Kaunis iron lagrade sin finkrossade järnmalm, så kallad fines, vid omlastningsstationen från lastbil till tåg nära Svappavaara.
Omkring 300 000 ton malm samlades i deras lager, varav bolaget hittills har hunnit beta av omkring 25 procent.
– Målet är att vi ska vara ner på normala nivåer mot slutet av året, säger Nils-Johan Haraldsson, logistikchef vid Kaunis iron.
Klagomål
Under våren har samebyarna Laevas och Gabna klagat på damm från lagret och nu har miljö- och byggnämnden i Kiruna begärt att Kaunis iron ska vidta åtgärder.
All lagring av malm ska ske väderskyddat från och med den 1 juni 2026.
– Då har de en extra barmarkssäsong på sig, säger Mats Niemi (S), ordförande i nämnden.
Drabbar logistikkedjan
Dock kan bolaget få dispens att vid extraordinära händelser få lagra 100 000 ton malm utomhus.
Nils-Johan Haraldsson varnar för konsekvenserna om det blir längre stopp än så.
– Det påverkar logistikkedjan med 200 lastbilschaufförer och i förlängningen 200-300 personer i anrikningen och övriga produktionen.